Deze website maakt gebruik van statistieken- of marketing cookies. Wij gebruiken deze cookies om de website-ervaring te optimaliseren Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
De keuze van typografie is allesbepalend voor het verhaal dat je wilt vertellen. Het bezit de kracht om je boodschap over te brengen, emoties op te roepen en de gebruikerservaring te versterken. Tegelijkertijd heeft het ook invloed op de algehele uitstraling en leesbaarheid van het ontwerp, zowel op papier als op het scherm. Aangezien er verschrikkelijk veel lettertypen bestaan kan het kiezen van het juiste font een uitdaging zijn. Waar kun je dan beginnen met zoeken en hoe maak je de beste keuze voor jouw project, merk of bedrijf?
Fonts met ‘schreven’ aan de uiteinden van de letters. Dit kunnen bijvoorbeeld streepjes, afgeronde lijnen of krulletjes zijn. Vaak worden deze fonts gebruikt voor print, zoals in boeken.
Fonts zonder ‘schreven’. Deze fonts werken goed voor lange alinea’s, maar ook online in headings en logo’s worden deze veel gebruikt.
Fonts met een handgeschreven look. Dit kunnen brushletters, handgeschreven fonts en kalligrafieletters zijn. Een script geeft een losse, informele sfeer aan een tekst.
Doelgroep
Begrijp wie je publiek is, wat hen aanspreekt en welke visuele elementen hen aantrekken. Kies een lettertype dat aansluit bij deze voorkeuren en verwachtingen. Dat draagt vervolgens weer bij aan doeltreffende communicatie en een positief ontvangst van de boodschap.
Doel van het ontwerp
Ons brein is getraind om visuele zaken te koppelen aan betekenissen uit de echte wereld. Een formeel lettertype kan bijvoorbeeld geschikt zijn voor zakelijke communicatie, terwijl een speels lettertype beter past bij een creatief project. Door dit mee te nemen in het keuzeproces, kun je de gewenste sfeer, boodschap en merkidentiteit op een effectieve en aantrekkelijke manier overbrengen.
Leesbaarheid
Naast stijl is leesbaarheid van groot belang. Het gekozen lettertype moet gemakkelijk leesbaar zijn, zowel op desktop en mobiele apparaten als op print. Vermijd complexe lettertypes die de boodschap onduidelijk kunnen maken en zorg ervoor dat de tekst makkelijk te begrijpen is.
Consistentie
Consistentie in lettergebruik draagt bij aan een professionele uitstraling. Gebruik het gekozen lettertype consistent in alle communicatie-uitingen, van webpagina's tot marketingmateriaal. Hierdoor ontstaat een samenhangende en herkenbare merkidentiteit.
© 2024 Fecit Vormgevers bv | Privacyverklaring