Wat leuk dat je er bent

Deze website maakt gebruik van statistieken- of marketing cookies. Wij gebruiken deze cookies om de website-ervaring te optimaliseren Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

De kracht van typografie

De keuze van typografie is allesbepalend voor het verhaal dat je wilt vertellen. Het bezit de kracht om je boodschap over te brengen, emoties op te roepen en de gebruikerservaring te versterken. Tegelijkertijd heeft het ook invloed op de algehele uitstraling en leesbaarheid van het ontwerp, zowel op papier als op het scherm. Aangezien er verschrikkelijk veel lettertypen bestaan kan het kiezen van het juiste font een uitdaging zijn. Waar kun je dan beginnen met zoeken en hoe maak je de beste keuze voor jouw project, merk of bedrijf?

Fecit

Serif

Fonts met ‘schreven’ aan de uiteinden van de letters. Dit kunnen bijvoorbeeld streepjes, afgeronde lijnen of krulletjes zijn. Vaak worden deze fonts gebruikt voor print, zoals in boeken. 

Fecit

Sans-serif

Fonts zonder ‘schreven’. Deze fonts werken goed voor lange alinea’s, maar ook online in headings en logo’s worden deze veel gebruikt.

Fecit

Script

Fonts met een handgeschreven look. Dit kunnen brushletters, handgeschreven fonts en kalligrafieletters zijn. Een script geeft een losse, informele sfeer aan een tekst.

Lettertype kiezen? hier moet je op letten

Als je aan de slag gaat met lettertypen in je ontwerp, is het niet alleen belangrijk om te weten welke stijlen er zijn, maar is het ook belangrijk om rekening te houden met de doelgroep, het doel van je ontwerp, de leesbaarheid en consistentie.

Doelgroep
Begrijp wie je publiek is, wat hen aanspreekt en welke visuele elementen hen aantrekken. Kies een lettertype dat aansluit bij deze voorkeuren en verwachtingen. Dat draagt vervolgens weer bij aan doeltreffende communicatie en een positief ontvangst van de boodschap.

Doel van het ontwerp
Ons brein is getraind om visuele zaken te koppelen aan betekenissen uit de echte wereld. Een formeel lettertype kan bijvoorbeeld geschikt zijn voor zakelijke communicatie, terwijl een speels lettertype beter past bij een creatief project. Door dit mee te nemen in het keuzeproces, kun je de gewenste sfeer, boodschap en merkidentiteit op een effectieve en aantrekkelijke manier overbrengen. 

Leesbaarheid
Naast stijl is leesbaarheid van groot belang. Het gekozen lettertype moet gemakkelijk leesbaar zijn, zowel op desktop en mobiele apparaten als op print. Vermijd complexe lettertypes die de boodschap onduidelijk kunnen maken en zorg ervoor dat de tekst makkelijk te begrijpen is. 

Consistentie
Consistentie in lettergebruik draagt bij aan een professionele uitstraling. Gebruik het gekozen lettertype consistent in alle communicatie-uitingen, van webpagina's tot marketingmateriaal. Hierdoor ontstaat een samenhangende en herkenbare merkidentiteit.

Test daarnaast het lettertype op verschillende online en offline formaten. Werkt het? Dan heb jij het perfecte font gevonden. Blijf daarna ook consistent in het gebruik, zo weet de doelgroep jou sneller te herkennen. Ennn… door feedback te vragen van anderen kun je jouw design natuurlijk nog verder verbeteren en perfectioneren. 
Met deze tips ben je hopelijk op de goede weg om het perfecte lettertype te kiezen voor jouw design. Veel succes!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Stuur ons een mail, bel of kom langs! Graag tot ziens in onze gezellige en creatieve bubbel, in Vianen.

Wij werken onder andere voor deze opdrachtgevers:

© 2024 Fecit Vormgevers bv  |  Privacyverklaring