Wat leuk dat je er bent

Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Sluiten

Invloed van kleur op design

We geloven iemand op zijn of haar blauwe ogen, hebben een donkerbruin vermoeden of zien groen van jaloezie. De invloed van kleur is overal terug te vinden, ook tijdens een designproces. Lees hieronder waarom kleur zo belangrijk is en wat kleuren kunnen betekenen voor jouw merk.

Het belang van kleur in cijfers 

WebFX heeft verschillende onderzoeken gedaan naar het belang van kleur.
De kleuren die gebruikt worden om een product op de markt te zetten, hebben daadwerkelijk impact op het gedrag van de consument. Wist je bijvoorbeeld dat…

 de consument binnen 90 seconden een mening heeft gevormd over een bedrijf of product en dat kleur voor ongeveer 62% tot 90% bijdraagt aan deze beslissing; 

 84,7% van de consumenten aangeeft dat kleur de belangrijkste reden is om een bepaald product te kopen; 

 gekleurde advertenties 42% meer aandacht krijgen dan advertenties zonder kleur; 

 kleuren de herkenbaarheid van je merk tot maar liefst 80% kunnen vergroten. 

Betekenis van kleuren
Kleur spreekt ons ten eerste visueel aan, we kunnen een kleur mooi vinden of juist niet. Toch gebeurt er achter de schermen meer dan we misschien wel denken. Als we een kleur zien worden onbewust psychologische punten geprikkeld die emoties, stemmingen en gevoelens oproepen.

Kleur kan de uitstraling van een bedrijf of product grotendeels bepalen. Daarom wordt er ook vaak gekeken naar de associaties die we met kleuren hebben, dat kan helpen bij het maken van kleurkeuzes. Hieronder een handig overzicht met associaties en emoties die we over het algemeen bij de volgende kleuren hebben;

Wat is de kleur van jouw merk?

Nu je meer weet over kleur en de waarde ervan, ben je klaar om passende kleuren te kiezen voor jouw merk. Deze manier is natuurlijk niet altijd dé oplossing voor het uitkiezen van kleur, maar het is nooit verkeerd om even goed na te denken over wat je precies wil uitstralen. Succes!

Laat het ons weten, we staan voor je klaar!

© 2022 Fecit Vormgevers bv  |  Privacyverklaring